První sekce letošní 40. Kowax Valašské Rally ValMez vyšla z pohledu součtu dosažených časů na jednotlivých rychlostních zkouškách nejlépe pro posádku Jan Kopecký - Jan Hloušek na Škodě Fabia Rally2 Evo.
Po třech měřených testech jim ale na záda doslova dýchají s minimálním odstupem rovných čtyř sekund Václav Pech s Petrem Uhlem na Fordu Focus WRC a také třetí Filip Mareš s Radovanem Buchou na Škodě Fabia Rally2 Evo.
Kopecký opanoval úvodní RZ Rybí, ale další dva následující rychlostní testy dokázal zajet nejrychleji průběžně třetí Mareš. Na chladných a mokrých asfaltech se soutěžící posádky musely potýkat se zrádnými podmínkami, které často připomínaly jízdu na ledu a menší či větší potíže se nevyhly prakticky nikomu. Hned na úvodním testu na ně doplatil také domácí Martin Vlček, který skončil se svým Hyundaiem i20 N Rally2 mimo trať na vrátil se na ni pouze díky pomoci diváků. Na druhé zkoušce pak poškodil Adam Březík svou Fabii R5 natolik, že musel odstoupit.
Ohlasy jezdů po RZ 3:Ondřej Bisaha: "Bylo to docela peklo. Ráno jsem byl nervózní z toho, že má jet Honza Kopecký minutu za mnou, tak jsme požádali o dvouminutový odstup, protože jsme si nebyli jistí, jak to bude vypadat na druhé rychlostní zkoušce. Nakonec to ale docela vyšlo. Jsme celkem spokojení, sžíváme se se spolujezdcem, ještě jsou tam občas nějaké drobnosti, ale to dáme dohromady. Byli jsme překvapení, kolik bylo na trati bláta, i když jsme na ní byli první. Možná to tak bylo po špionech. Je to trochu škoda. Být první na trati nám určitě dost pomohlo, uvidíme, jak to bude zítra. Oproti seznamovacím jízdám trať vypadala dost odlišně, ale zatím jsme skoro nic nedopisovali, protože se hlavně sžíváme. Ale dalo se to čekat, že trať bude špinavá, v každém katu je binec. Jeli jsme mokré Micheliny a zdá se nám, že držely líp než Pirelli."
Jan Kopecký: "Je to složité. Jede se hodně na blátě, klouže to, voda a zima. Na první rychlostce bude ve druhém průjezdu šíleně bláta. Asi jsme měli i výhodu v tom, že jsme byli jako druhé auto na trati. Na Lešné a na Choryni jsou hodně klouzavé asfalty, tam jsem si to spíš tak nějak osahával, protože to hodně klouzalo. Je to těžké a zrádné, jsou místa kde to drží, najednou to nedrží vůbec a když se to nečeká, tak je průšvih na cestě. Před první zkouškou pršelo a poletoval sníh, ale pak to naštěstí ustálilo.
Na letošní rok jsme se domluvili na spolupráci s Pirelli. Pro nás je to samozřejmě v těchto podmínkách velká výzva. Ale musím říci, že pneumatiky prostě musí člověk umět využít v místech kde fungují dobře a naopak kde je to kluzké, tak musí být jako baletka. Funguje to prostě jinak. Začínám si zvykat, že ta pneumatika má prostě jinou filozofii, jak v konstrukci, tak i směsi. Myslím, že je to dáno vývojem v Itálii, kde jsou hodně zatočené tratě a poměrně hrubý asfalt a pro východoevropské podmínky to tedy není úplně optimální. Má to ale své výhody a člověk na ně musí přijít a dokázat je využít a pak je určitě konkurenceschopný."
Filip Mareš: "Bylo to hrozně uklouzané, ale všichni to měli stejné. Druhé průjezdy budou podstatně horší, bude hrozně vytahaného bláta a uvidíme, jak se s tím poperem. Vážím si času z druhé rychlostní zkoušky, určitě nám to pomohlo, protože první zkouška byla z mé strany taková vlažnější a vrátilo nás to zpátky do tempa."
Václav Pech: "Je to hodně uklouzané, ale zatím je to vyrovnané a asi se všichni potýkáme se stejnými problémy. Je to taková menší improvizace, nikdy nevíš, kdy to uklouzne a kdy ne. Špatně se trefují brzdné body, ale to máme všichni stejné. Na autě uděláme možná nějaké minimální změny, podle toho jestli začne pršet nebo ne."
Miko Marczyk: "S první sekcí jsme spokojení. Po čtyřměsíční pauze to nebyl špatný začátek. Zkoušky byly hodně zrádné, ráno byly jen tři stupně a hodně pršelo, takže je všude hodně bláta. Místy to bylo jako na ledě, hlavně na Lešné. Dokonce jsem musel i zatáhnout za ruční brzdu, abychom byli schopní zatočit. Ale myslím, že je to dobrý trénink. Jsem rád, že naše časy docela snesou srovnání s rychlými českými piloty. Jsem spokojený."
Dominik Stříteský: "Všichni asi bojují stejně. Odpoledne se budeme snažit, abychom se posunuli výše. Odpoledne to určitě neoschne, je tam dost bahna a kolo se tím prostě musí prohrabat. Určitě nejedu naplno. Bohužel dělám zbytečné chyby, několikrát mě to vylekalo. Ale není vždycky posvícení, beru to s rezervou. Soustředím se na svou jízdu, je potřeba se zlepšovat a přiblížit se ostatním."
Tom Kristensson: "Podmínky se mi strašně těžko hodnotí, je to prostě opravdu opravdu těžké. Ale je to pro nás zároveň fantastická zkušenost. Myslím si, že pokud se s tím dokážeme srovnat a tuhle soutěž dobře zvládneme, bude to pro nás hodně znamenat, hlavně na suchu. Je to o to složitější, že je to vlastně teprve druhý start s tímhle autem a tím pádem dost řešíme i jeho nastavení, ale zatím se mi auto opravdu líbí a užíváme si to. Samozřejme se snažíme jet relativně v klidu, neriskujeme. Musíme si prostě na auto postupně zvykat a posouvat naše limity, to prostě přijde samo."Martin Vlček: "Šli jsme přes střechu v pomalé rychlosti ve škarpě. Takový ten klasický přetočený smyk, který by se asi za normálních okolností dal řešit, ale už mi nestačil rejd a převalili jsme se. Diváci nám ale hned pomohli na kola, za což jim chci moc poděkovat. Následně jsem ale řešil problémy s mazáním, nechtěl jsem vyrobit nějaký fatální problém s motorem. Naštěstí jsem našel nějaký přerušený elektrický svazek, takže to byl asi v podstatě jen výpadek kontrolky. Autu tedy nic moc není, jen každé kolo míří někam jinam a nejelo se s tím úplně komfortně. Na trati mi to připomínalo Finsko, neskutečně bláta. Trošku už jsme si zvykli na ty antikaty, které tu nejsou a teď jsme z toho asi všichni překvapení."
Maciej Lubiak: "Bylo to moc náročné. Hodně to klouzalo, těžké rychlostní zkoušky, hlavně ta první. Dost obtížně se mi hledá konstatní rychlost, jednou jedu moc rychle, pak zase moc pomalu. Teď jsme navíc stáli půl hodiny na startu zkoušky, dost těžko jsme se vraceli do tempa. Není to lehká soutěž. Jedeme mokré pneumatiky, asi není jiná možná volba, ale i tak je to hodně těžké. Uvidíme, jak se na tom blátě pojede ve druhé polovině dne."
Jan Vaškovič - tiskové středisko