Předpověď předních posádek, které tvrdily, že se úvod 37. ročníku Kowax Valašské rally odehraje ve svižném tempu, potvrdily hned výsledky prvního rychlostního testu.
Nově zařazenou RZ Fulnek vyhrál favorizovaný Jan Kopecký s rychlostním průměrem 121,9 km/h, další dva testy první poloviny sobotní etapy nabídly techničtější profil (průměr vítěze 102,3 a 104,7 km/h), kralování úřadujícího mistra republiky jen potvrdily. Do servisní zóny umístěné na tatrováckém polygonu v Kopřivnici dorazil s náskokem 23 sekund na druhého v pořadí.
O více než půl sekundy na kilometr za Kopeckým zaostávají další tovární pilot škodovky Ole Christian Veiby a uzdravený Václav Pech, který kvůli zdravotním problémům chyběl na soutěžních tratích skoro půl roku. Jejich vzájemný duel se odehrává v řádu desetin sekund a po třech odjetých testech hovoří pro norského pilota pouhé dvě desetinky. Na dvacetikilometrové RZ Lešná vystrčil drápky i Jan Dohnal a druhým časem si zajistil pozici hned za zmíněnými piloty „er pětek“. Elitní pětici prozatím uzavírá Jan Černý, kterému v těsnějším kontaktu s jeho soupeři brání pětisekundová penalizace za posunutý retardér na úvodním testu.
Do druhé poloviny sobotní etapy vstupuje špička v téměř původní sestavě. Divákům však budou na trati chybět dosud vedoucí pilot třídy produkčních vozů Jan Jelínek (RZ3, poloosa), Tomáš Knápek (RZ3, poloosa) a vyhlášení baviči Silvestr Mikuláštík (RZ3, technická závada) s Petrem Šimurdou (RZ3, ohnuté rameno).
Ohlasy jezdců po RZ3:
1 / Jan Kopecký
"Druhá sekce bude určitě těžší, bude hodně vytahaného bláta, takže je otázkou, jaké zvolíme obutí. Asi půjde o výraznější změnu, protože teď jsme využili pozici prvního auta na trati a obuli tvrdší sliky než ostatní. Takto tvrdé pneumatiky jsem nejel ani na Monte Carlu, ale samozřejmě jsme se tam rozjeli. Zkusíme ale udržet stejné tempo, auto funguje perfektně a změny dělat nebudeme. Čekal jsem, že Ole pojede rychle, má zkušenosti ze světa a je šikovný."
2 / Václav Pech
"Jsem spokojený nad očekávání. Auto funguje perfektně, perfektně se mi řídí a jsem spokojený i s naším vlastním výkonem. Uvidíme, jak bude vypadat trať při druhém průjezdu."
3 / Jan Černý
„Upřímně jsem čekal méně bahna, než tam je. Kluci před námi to strkají téměř všude, proto je nečistot docela hodně a tím jsou podmínky strašně těžké. Často je to i v hodně rychlém, po náletech, takže se učíme. Ale když vše vychází, jak chci, je to paráda, stejně jako erzety, které jsou opravdu moc pěkné. Honzova převaha se dala čekat, prostě jede, jak se opravdu má, já naopak cítím velké rezervy v nové fiestě a určitě zatím nevyužívám auto tak, jak bych si představoval. Do druhé sekce máme v hlavě nějaké změny na nastavení, tak uvidíme, jak se to projeví.“
4 / Ole Christian Veiby
"Pro nás to byla povedená sekce, jsme druzí a svádíme dobrý souboj s českými jezdci. Užíval jsem si to, i když to bylo zrádné a v některých místech mohla být lepší přilnavost. Určitě to tu nemůžu srovnat s žádnou rally mistrovství světa a je to dobrá a nová zkušenost. Jsou tu rychlé tratě a proměnlivé podmínky, navíc první tři zkoušky byly každá jiná. Na druhé zkoušce už bylo znát, že před námi jelo pár aut, místy to opravdu hodně klouzalo a dost jsme ztratili. Auto funguje moc dobře, takže na něm nebudeme nic měnit. Zkusíme se trochu zlepšit, ale pro nás je to tu hlavně o zkušenostech a ne o výsledku. Soustředíme se sami na sebe."
5 / Jan Dohnal
„Na prvních dvou zkouškách jsem si po dlouhé pauze moc nevěřil. Začátek sezony byl na našem tempu v úvodu znát. Nějak jsem se rozkoukával. Ale na trojce, na Lešné, už jsme trochu zabrali, snažili jsme se a čas tam byl. To je nejlepší zpětná vazba. A i dále chceme postupně zrychlovat, určitě mám rezervy na brzdách a v některých rychlých zatáčkách.“
6 / Jaroslaw Szeja
„První dvě vložky jsme odjeli rychle, bez problémů, ale na trojce RZ Lešná přišla chybička. Na konci zatáčky, na vytahaném blátě fiesta sklouzla a trefili jsme obrovský strom. Navíc se auto otočilo a v úzkém chvíli trvalo, než jsme se dostali do správného směru. Nechali jsme tam minimálně dvacet vteřin.“
7 / Miroslav Jakeš
„Časy jsem popravdě vůbec neřešil, jedeme proti mnoha er pětkám a je znát, že toto auto je už trochu staré a konkurence je někde jinde. Svezení s fabií krásné, ale časy nejsou tak rychlé, jak by mohly být s R5. Jinak vše super, funguje to i v autě, rozpis, takže my můžeme dále jen překvapit na nějakých erzetách. Na dvojce bylo hodně vytaháno ve vracečkách, tak jsme tam s atmosférou hodně ztráceli,protože se nedá s tímto autem ve výjezdu až tak moc rychle přidat.“
8 / Jaromír Tarabus
„Na úvod jsem byl spokojen, jen na Odrách už bylo hodně bláta, hlavně v těch serpentinách, a uvidíme, jak to tam bude v druhém průjezdu vypadat. Pokud to zůstane vlhké, mohlo by to být docela zrádné. V závěru trojky se mi to na jedenáctkách michelinkách už docela vozilo, chtělo by to asi trošku rychleji, navázat na tempo z první rychlostky. Hlavně jsme tady, auto v pohodě, vše funguje.“
9 / Vojtěch Štajf
„Podle plánu je zatím jen to, že jedeme. Dovedl bych si představit, kdybychom byli na vložkách o nějaké sekundy rychlejší. Každopádně mi to na Valašce nikdy moc nešlo, když to srovnám s loňským rokem, je to letos určitě lepší, ale stále to není optimální. V přípravě jsme museli jeden test zrušit, takže první sekce byla i ve znamení návratu do těch rychlostí, souhry v autě. Dále se budeme pokoušet zrychlovat. Auto funguje, zvolili jsme měkčí pneumatiky. Je to kompromis, kde to bylo vlhké a vytahané, byla to lepší volba, ale asi by to bylo rychlejší na tvrdší gumě. Toto byla spíše bezpečnější volba.“
10 / Martin Vlček
„Určitě u nás panuje spokojenost, stále je to ještě dlouhé a není třeba se až tak hnát, protože řada míst je plných překvapení. Nikdy bych neřekl, jakou hrůzu může nadělat devět aut před námi. Musím říci, že pořadatelé postavili perfektní tratě a absence protikatovacích zábran je znát. Na jedné straně pořadatele lituji, na druhé straně je jízda obrovský zážitek. Auto naprosto v pořádku, proklikali jsme se k ideálnímu nastavení, spíše teď hledám chybičky u sebe.“
16 / Filip Mareš
"Časy zatím moc neřeším, snažím se postupně učit z chyb a jít dopředu. Snad se to bude zlepšovat. Zatím ztrácím hrozně moc na brzdách, rozdíl je i v turbomotoru. Je to nové, takže se učím s autem zacházet tak, aby to bylo rychlé a bez větších zádrhelů. Na Odrách bylo hrozně vytaháno, nemyslím, že pro dvoukolky už to bude horší. Pokud jde o rozpis, zatím nemáme žádný problém, ale uvidíme, jak to bude dál."
17 / Václav Kopáček
"S autem jsem spokojený moc, ale se mnou už je to trošku horší. Netrefuju brzdné body, je hodně vytaháno a moc mě to straší. Auto se na tom řídí hůř než Subaru a na to nejsem zvyklý. Snažili jsme se trochu upravit rozpis, ale není to ideální a i tady mám velké rezervy."
21 / Martin Březík
„Žádná chybička na Lešné, ale za polovinou RZ3 Lešná jsem prošlápl brzdový pedál a konec erzety jsme dojížděli jen na ruční brzdu. S tím se rychleji nedalo jet. Tratě jsou hrozně vytahané, je tam opravdu moc nečistot. Musíme si dávat pozor, protože špička to téměř všude katuje. Možná ty protikatovací zábrany mají někdy něco do sebe, než když se na trať tak moc vyhážou nečistoty.“
22 / Jaroslav Pešl
„Je to opravdu těžké, po velkých klucích je tam toho hodně vyházeno. Hlavně na RZ Odry to byla hrůza. Člověk jede tak, aby někde nevypadl ven, neuklouzlo mu to, musíme na to brát zřetel. Začali jsme na pohodu, určitě budeme chtít teď přidat. Jinak jsme stále na začátku, do cíle ještě daleko.“
24 / Martin Šikl
„Jsem na Valašce potřetí, vždy jsme tady měli nějakou smůlu, tak jsme si vnitřně říkali, že s tím musíme něco udělat. Třeba je ten aktuální stav odrazem tohoto faktu. Nastoupili jsme do toho, ale na vložkách je hodně vytahaného, proto moc zrádné. Je potřeba s tím neustále dopředu počítat. Zvolili jsme středně tvrdé gumy, což bylo určitě dobré. Kdyby to tak pokračovalo až do cíle, budeme si to užívat.“
37 / René Dohnal
„Na první rychlostní zkoušce, asi tři kilometry před cílem, nám v jednom vracáku na štěrku chcípl motor a nešlo to asi minutu a půl nastartovat. Odry byly v pořádku, ale tam je každá zatáčka kompletně pod bahnem, takže tam se toho s dvoukolkou nedá moc vymyslet. Na Lešné jsem měl po asi třech kilometrech pocit, že začínají vadnout brzdy - nebyla tam taková razance brzd, na kterou jsem zvyklý. Pocitově to bylo super, ale čas tam není, takže se asi jede rychleji, než jsem schopný akceptovat.“
38 / Matěj Kamenec
"Zatím jsem moc spokojený, žádné krize, užíváme si to na domácích tratích. Na Odrách je opravdu hodně vyházeno, místy není ani vidět asfalt, ale jinak je to dobré. Těžko říci, proč to tady tak sedí Peugeotům, srovnávat s Oplem je osobně nemůžu."
39 / Julian Wagner
"Pro mě to není jednoduché, protože jsem loni jezdil s Adamem R2 a tohle je první závod tady s Peugeotem. Styl jízdy je úplně jiný, ale zatím to není zlé. Postupně získáváme jistotu, udělali jsme pár změn v rozpisu, a pokud to bude fungovat, tak určitě zrychlíme. Na trati bylo hodně nečistot a bláta, museli jsme si dávat pozor. Určitě taky zkusíme přitvrdit auto, přeci jenom mám trochu jiný styl než bratr Simon."
40 / Lumír Firla
„Na trati to vypadá hrozně, místy je strašně vytaháno, a jelikož jsem to s tímto autem ještě nezažil, jsem radši obezřetný. Do rychlých dvojek, trojek, kde se katuje, dost brzdím a podle mě tam dost ztrácím. Snažíme se ale jít postupně a pomalu to zlepšovat.“
41 / Jiří Navrátil
„Celé je to o dobrém rozpisu od pana Arazima. V Rakousku jsem se trochu trápil, naopak tady, jak mi rozpis sedí, tak to tam dávám. První dvě erzety byly rychlé, široké a seděly mi víc než ta třetí. Šlo by to ještě o hodně rychleji, ale ze začátku asi všichni ještě trochu spali. Kdyby jeli ve dvoukolkách Filip Mareš nebo Venca Dunovský, asi by pořadí vypadalo trochu jinak, ale i tak se to samozřejmě počítá. Je to snad poprvé v životě, co po úvodní sekci vedu, takže jsem samozřejmě nadšený.“
Informačním kanálem 37. KOWAX Valašské rally ValMez 2018 je stránka www.valasskarally.cz, informace k soutěži naleznou zájemci také na facebookovém profilu KOWAX Valašská Rally Valmez.
KOWAX Valašská rally ValMez 2018 | tiskový servis | Tomáš Plachý, Jan Vaškovič, Jiří Dokulil
(foto Dano Hlinka)