Gryazin ovládl první den Kowax Valašské Rally 2021


Úvodní etapu prvního podniku Sonax Mistrovství České republiky 2021 opanoval Nikolaj Gryazin, jenž je po čtyřech odjetých rychlostních testech ve vedení o 20.2 s před Filipem Marešem. O dalších 7.4 vteřiny pak zaostává třetí Jan Kopecký.

Gryazin ovládl první den Kowax Valašské Rally 2021

Právě Kopecký zažil před startem posledního dnešního testu hodně horké chvilky a nakonec byl rád, že svou Škodu Fabii R2 Evo dokázal dovézt až do servisní zóny. Na čtvrté místo absolutně si polepšil mladý Adam Březík, když dokázal na RZ 4 přeskočit Jana Černého. Dalších z mladých talentů, Dominik Stříteský, je po sobotě šestý před Erikem Caisem, který dnes bojoval víc než s tratí sám se sebou.

Osmé místo je po ranním zaváhání s volbou pneumatik maximem pro domácího Miroslava Jakeše. Devátá příčka je pak pro Alberta von Thurn und Taxise určitě příjemným povzbuzením, do první desítky se pak na závěr dne prosadil Roman Odložilík.

V kategorii 2WD byl dnes nejlepší René Dohnal před hostem z Irska Wiliamem Creightonem, který je určitě příjemným překvapením soutěže. Poslední volná příčka na pomyslných stupních vítězů patří po čtveřici odjetých rychlostních testů Danielu Poláškovi.

Ohlasy jezdců po RZ 4

Nikolaj Gryazin: "Bylo to celkem dobré. Snažili jsme se být rychlí. Na třetí erzetě jsme jeli vyrovnaně s ostatními. Na Lešné jsem jel opatrně a neztratili jsme moc času. Je mi líto Honzy Kopeckého, ale to je rally, nedá se s tím nic dělat. Těšíme se na zítra. Náš cíl je jet v každé vložce co nejrychleji, abychom natestovali a připravili se na další závody, máme svůj plán a toho se držíme."

Jan Kopecký: "Třetí zkouška byla dobrá, jeli jsme téměř na limitu, i když pro nás je důležité hlídat si především český mistrák. Vše jsem ale pokazil těsně před startem čtvrté vložky, kde jsme auto zdvihali o pět milimetrů výš a přehazovali přední kola za zadní. Udělal jsem obrovskou chybu, za kterou bych si nejraději nafackoval. Neutáhnul jsem levé zadní kolo. Stáli jsme asi tři kilometry před vložkou a zhruba po sedmi stech metrech nám to kolo upadlo. Kolo se odkutálelo, zaplať pánbůh nejelo do protisměru žádné auto. Honza kolo utíkal hledat, já zvedal auto, z každého kola vzít jednu matku a to jsme měli naštěstí ještě dvě rezervní. Štefty byly stržené, nemohl jsem to pořádně utáhnout. Vybruslili jsme z toho docela dobře. Další s prominutím koko.... jsem vyrobil hned po startu, pravými koly jsem trefil kámen, který jsem měl napsaný, takže máme ještě vyštíplý pravý předek a zadek. Z auta šly obrovské vibrace a nejistota, že to levé zadní kolo vydrží ... opravdu máme štěstí, že jsme tady."

Filip Mareš: "Jsem spokojený, že za sebou máme konzistentní výkon, i když je prostor ke zlepšení. Teď jsme se ale hezky svezli. Měli jsme trochu štěstí v poslední erzetě, hned zkraje jsme měli pomalý defekt a dojeli jsme s velmi nízkým tlakem. Děkuji Michelinu, že mi to takto pomohl ustát. Máme z toho dnes radost, byl to hezký den. Zítra chceme navázat na výkony z dneška bez ohledu na délku erzet. Asi máme všichni radši ty delší, ale je to stejné pro všechny a nečeká nás nic jednoduchého. Juřinka se jede obráceně, Bystřička je vždycky těžká, navíc je tam hodně posypu a pak nová Poličná, která je podle mě perlou mezi českými erzetami a nikdo ji neznáme. Bude to zajímavé, navíc byly jen dva průjezdy a bude to hodně o rozpisu. Je celá těžká a v lese, bude tam i hodně nečistot. Uvidíme."

Jan Černý: "Trojka se nám celkem povedla, ale čtverka mi moc nesedla. Pocit nebyl nejhorší, ale čas je bídný, musíme se podívat, v čem je zakopaný pes. I tak jsme se ale zrychlili, ostatní ovšem víc. Auto funguje skvěle, je to pořád jen o mně. Bylo by to možná snazší, kdyby bylo mokro, máme z takových podmínek víc poznatků, ale závody tady jsou na suchu moc hezké, jsou tu rychlá místa kde to i tak občas klouže."

Adam Březík: "Je to super, pro nás nad očekávání. Ale pořád se držíme našeho cíle, a to je dojet do cíle v pořádku a učit se. Kupodivu byly druhé průjezdy mnohem čistší, než jsem očekával, v rozpisu jsem měl poznačeno mnohem víc bordelu. Byla tam vyjetá stopa, takže za mě dobrá. Zítra se jede Bystřička, což je legendární zkouška, ale já jsem tady nikdy nejel, tak jsem na to zvědavý. Potom se jede nová erzeta, která je typově podobná Semetínu a Kopné, což mám já za barákem a jezdíme tam pro zábavu v zimě. Těšíme se na to."

Dominik Stříteský: "Jsem naprosto spokojený, už jsem dokonce zjistil i kolikátí jsme. Ale my se především bavíme, sžívám se s autem. Je to první závod, tak se nikam nehoníme. Nejdřív se to musím naučit a až později vyplynou věci, kterým se začnu přizpůsobovat a najdeme svůj limit. Zítra nás čeká velmi těžká erzeta, která je zbrusu nová. Bude to něco jiného, nepotřebuju to tady zahodit a radši obětuju dobrý výsledek za najeté kilometry. Potřebuju to auto dostat pod sebe, na výsledky můžu pomýšlet na konci sezóny, ale ne hned první závod. Přechod na nové auto je celkem dobrý, je to super auto, neřídí se těžko, důležité je si to osahat a naučit se jet na limitu."

Erik Cais: "Paradoxně jsem docela spokojený, hlavně jsem rád, že jsme se dostali až sem. Cítím se mizerně, musel jsem si vzít i prášky, abych zůstal na nohách. Těším se, že se vyspím. Je možné, že je to ještě následek prodělaného kovidu, měl jsem po něm dny, kdy jsem byl hodně unavený. V Itálii jsme měli jen den tréninku a pak závody, navíc bez testu. Tady byl test, trénink, trénink, závod, takže to asi není ještě úplně v pohodě a nějak to na mě dolehlo. Uvidíme. Dnes jsem se snažil jet co nejvíc plynule a ty časy relativně nebyly zlé, protože ten můj výkon nebyl stoprocentní. Jede se vysoké tempo, člověk se na to musí adaptovat a budu hrozně rád, když mi bude zítra líp a budu moci jet rychleji."

Miroslav Jakeš: "Určitě jsem teď byl spokojenější, ta ranní volba pneu byla opravdu špatná. Na tvrdších pneu byly časy hned o dvacet vtdeřin rychlejší. Bohužel, v tomhle tempu už se ta ranní ztráta zítra asi nedá dohnat. Jsem překvapený, jak jede Dominik s Adamem. Jsou to šikovní kluci, ale takhle vepředu a vyrovnaně, doufám, že jim to vydrží. Pro šampionát je to super. S Adamem jsme v jednom týmu, ale každý si nastavuje to svoje, Adam se snaží a to je dobrá cesta. My máme svoje odkoušené a mohli bychom případně poradit, ale podle výsledků asi není co."

Albert von Thurn und Taxis: "Dnes jsem hodně spokojený. Byl to super den. Ty dvě zkoušky byly opravdu dlouhé a skvělé. Některá místa jsme znali z loňska a jeli jsme tam rychleji, některá byla nová a hodně zrádná, se spoustou nečistot. Moc se mi to líbilo a jsem rád, že jsme dokázali držet kilometrovou ztrátu na nejlepší pod 1.5 vteřiny. Na čele se jelo hodně rychle a jsem moc rád, že jsme v první desítce. V Česku je to pro mě moc dobrý výsledek. Určitě je fajn, že se zítra budeme moci porovnat na zbrusu nové zkoušce, ale je to hodně těžká zkouška. Je tam hodně zrádných míst kde po chybě ztratíte celou rally. Budeme se snažit jet hlavou a udržet svou pozici a dojet do cíle s dobrým výsledkem."

Lukasz Kotarba: "Upravili jsme nastavení podvozku a dost nám to pomohlo, povedlo se nám i zrychlit. S druhou sekcí jsme tedy hodně spokojení. Trošku nám zapršelo, ale doufám, že nám to nesebere optimismus do dalšího dne."

Martin Vlček: "Jasný syndrom domácích závodů. Jedu kolem balkónu a vyvedu dva úplné nesmysly. Kdybychom byli tisíc kilometrů od domova, bude to jinde a člověk nebude tolik chtít. A prohnuté dveře? Při nájezdu na parkoviště jsem zavadil o nějakou tu asi kasírovací bránu, tak ta už na Hukvaldech bohužel není. Zítra se jede na Valašsku, tam mám zase chalupu, tak asi budu muset jet opatrně."

René Dohnal: "Nejhorší, co bychom teď mohli udělat je usnout na vavřínech, jak se říká. Máme sice pohodlný náskok, ale musíme se držet v tempu. Hukvaldy jsem se snažil projet rychle. V cíli byl čas ale špatný, proti prvnímu průjezdu, někde jsme tam ztratili 5 vteřin. Na Lešné jsme se báli, aby nezačalo pršet, což se v polovině erzety stalo a měli jsme tam nepěknou krizovku. Nakonec jsme ale neztratili příliš moc. Musím se poměřovat s těmi nejlepšími a musím uznat, že Creighton z Irska jede velmi dobře a udržuje mě ve střehu, v maximálním napětí. Kdybych polevil, mohl bych vyrobit chybu. Zítra se jede nová a krásná erzeta, bude to velice zrádné, ale budu se moc těšit."

William Creighton: "Užíváme si to a auto jede výborně. Ve druhých průjezdech nakonec nebylo na trati tolik nečistot, kolik jsme očekávali, ale pro nás to byly 2 klidné průjezdy a učíme se jet na zdejších tratích. Udělali jsme menší změny v setupu a projevilo se to pozitivně. Na zítřek uděláme ještě drobné úpravy, protože zítřejší vložky budou víc zablátěné. Snažím se nedívat na časy, jedeme si to svoje. Už teď se těšíme na zítřejší etapu, pokud bude mokro, bude to hodně zrádné."

Daniel Polášek: "Začali jsme pomaličku zrychlovat, jednoduše řečeno, bylo to fajn. Postupně si zvykám na auto. Nerad bych přeskočil nějaký krůček a udělal chybu, takže se snažím pomaličku a postupně zrychlovat. Každá nehoda by nás mohla stát další závod, tak opravdu neriskuju."

Václav Stejskal: "Na poslední erzetě nám začalo pršet, tak jsme měli pár krizovek, párkrát jsem brzdil i očima. Auto nás velmi mile překvapilo, před závodem jsme najeli jen asi 20 kilometrů, takže jsme netušili, jak nám to půjde. Časy jsou výborné, jsme velmi spokojení. Zítřejší erzety jsou nesmírně těžké, tak uvidíme, jak dopadneme zítra."

Druhá etapa letošní Kowax Valašské rally ValMez startuje v neděli 28. března 2021 pátou rychlostní zkouškou v 9:30 hod. Na programu bude celkem šest měřených testů v souhrnné délce 63,64 km. Vítěze soutěže budeme znát krátce po čtrnácté hodině.

Evžen Gargulák, Jan Vaškovič - tiskové středisko